إجراءات نقل خط التليفون الأرضي خلال 24 ساعة فقط

رسوم و خطوات نقل خط تليفون ارضي الى مكان آخر أو محافظة أخرى ,والاحتفاظ بالرقم او تغييره.
إجراءات نقل خط التليفون الأرضي

اذا كان لديك خط ارضي فى مكان معين وبعد فتره نقلت الى مكان او بيت آخر تقدر تنقل الخط الارضي الى البيت الجديد او المكان الجديد,وممكن تحتفظ بنفس الرقم الخاص بك او تختار انك تغير الرقم الى رقم آخر,ولكن اذا كان قرارك هوا تغيير الرقم الى رقم آخر لابد من التأكد ان الرقم القديم الخاص بك لا يوجد عليه اي فواتير مستحقه الدفع.

 

وتعتبر عمليه نقل الخط الارضي الى مكان آخر اسرع من التقديم على خط ارضي جديد,خصوصاً اذا كنت نقلت الى مكان آخر ولكن فى نفس البلد او المنطقه وكمان اذا كنت مركب انترنت على الخط فايضاً نقل الخط الى مكان آخر يعتبر اسرع فى تشغيل الانترنت من التقديم على خط ارضي جديد.

 

خطوات نقل خط التليفون الارضي.

اولاً: الاوراق المطلوبة لنقل الخط التليفون الارضي هو عقد ايجار بالمكان الجديد او وصل نور وماية للمكان الجديد ,ولتسهيل عمليه المعاينة على الموظف يفضل انك تصور اقرب كابينة او كوبس خاص بالحرارة,واقصد هنا مخرج سلوك الحرارة اللى بيكون متعلق على البيوت,فدور على اقرب كابينة او كوبس ليك وصوره من برا بالرقم المكتوب عليه والموظف المسئول عن المعاينه هيعرف المكان بسهولة.

 

ثانياً:تحرك الى اقرب فرع لشركة المصريه للاتصالات وعند الوصول لازم تقطع ورقه وتستني دورك واختار خدمات خط ارضي آخري,واطلب من الموظف لما دروك يجي انك عايز تنقل خط التليفون بالرقم ***** الى مكان آخر.

 

الموظف هيقدم ليك طلب نقل للتليفون الارضي ولكن بعد دفع الفواتير المستحقه على الخط كلها,وممكن يتم تقديم طلب النقل فى يوم آخر مختلف عن يوم دفع الفواتير بسبب حجه ان النظام هيعلق,المهم ادفع الفواتير اللى على الخط وهتقدم طلب نقل للتليفون الارضي فى حاله انك قررت انك تحتفظ بنفس الرقم.

 

عمليه النقل بتستغرق حوالي 48 ساعه فى الغالب (أقصى حد ويمكن ان يصلك الموظف بنفس اليوم عند الذهاب مبكراً الى الفرع),وبعدها بيوصلك موظف يطلع ليك سلك الحرارة من الكابينة الخاص برقمك,وتقدر بعدها تشغل الانترنت او تطلب اعاده تفعيله اذا كانت الانترنت مفصول ايضاً.

 

عزيزي الزائر من الضروري الاطلاع على سياسية التحويل بين شركات الانترنت الارضي الجديدة التي تستغرق 3 أيام فقط عبر الرابط التالي "تغيير شركة النت الارضي".

 

رسوم نقل خط التليفون الارضي.

رسوم او تكاليف نقل خط التليفون الارضي احياناً مش بتدفعها ولكن بتنضاف على الفواتير القادمه ليك, فعند دفع فواتير الشهور القادمه هتلاقي مبلغ ورسوم النقل متقسمه على اكثر من شهر مثلاً,او بطريقه آخري معينه معرفهاش بالظبط.

 

رسوم النقل بتختلف كل فتره والثانيه واخر مره كانت بتتراوح من 50-70 جنيه ودي تكاليف نقل التليفون الارضي الى مكان آخر.

 

واذا كنت تبحث عن الاسرع,فانا جربت انقل الخط الارضي الى مكان آخر واستغرقت العمليه اقل من 48 ساعه وبمجرد ما السلك وصلني قمت بتفعيل خدمه الانترنت فى نفس اليوم,اما فى حالة التقديم على خط جديد فممكن العمليه تستغرق حوالى اسبوع مثلاً كحد اقصي.

 

اذا كنت بحاجة الى الحصول على رقم جديد والتقديم من جديد كلياً افضل، اذهب الى الرابط التالي الذي سيوضح لك جميع الخطوات باختصار "التقديم على انترنت و خط ارضي".

 

نصل الى نهاية اجراءت و رسوم نقل الخط الارضي الى مكان اخر، إذا كان لديك سؤال او استفسار لا تترد في كتابة تعليق بالأسفل وسأقوم بالرد عليك فوراً، شاهد المزيد من المواضيع عبر الانتقال الى قسم: الإنترنت.
MO3Az
بواسطة : MO3Az
مؤسس موقع متطور ,أحب متابعة وتجربة جديد الشركات واقدم بعض الشروحات الخاصه بالكمبيوتر والهواتف ايضاً ♥
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-