حجب و منع ظهور الإعلانات على نظام اندرويد

 الطريقه الافضل لمنع الغاء حظر الاعلانات المنبثقه اندرويد داخل التطبيقات. يوتيوب. تطبيق الاد بلوك للهواتف .. افضل الطرق لمنع الاعلانات..البرامج

-هنالك الكثير من المواقع التى تستخدم فكره الاعلانات بطريقه خاطئة وقد تكون مزعجه جدا للبعض.. كثرة الاعلانات المنبثقة .. والللى بتفتج فى نافذة آخري وايضا كثرة تواجد الاعلانات فى اماكن كثيرة واستخدامها بطريقة سيئة جدا .. بتخليك تفكر فى طرق لمنع الاعلانات من الظهور .. والحل هيا فكرة Ad Block وهنشرح النهارده ازاي تقدر تستخدمها .. وتقدر ترتاح من الاعلانات المنبثقه والمزعجه اللى بتقولك جهازك عليه فايروسات وحاجات غريبة وهيا كلها اعلانات .. 

 

فوائد حجب و منع الاعلانات المزعجه و المنبثقة ؟ 

  1. بتقلل من الاستهلاك.
  2. بتقلل من وقت تحميل الموقع.
  3. بتبعد عنك الفيروسات والصفح الضارة والوهمية.
  4. بتبعد عنك صفح ضارة ومزعجة.


كيفية منع الاعلانات على اندرويد داخل التطبيقات؟

  1. استخدام VPN مبني لمنع الاعلانات.
    عبارة عن تطبيقات بتستخدم فى بى ان لفلترة ومنع الاعلانات ومش بتحتاج روت ... وبتقدر تمنع الاعلانات المزعجه واللى بتحتوي على صفح ضارة بموبايلك وهنذكر افضل التطبيقات المتوفرة اللى بتقدم الميزة دي ..
  2. استخدام متصفح يحتوي على مانع للاعلانات Ad Block.
    فى متصفحات خاصه للاندرويد موجود فيها حجب الاعلانات وهنذكر افضل المتصفحات المتوفرة..


حجب الاعلانات عبر Vpn Based AdBlockers


1-Adclear 

تطبيق اد كلير تطبيق بيعمل شبكة Vpn بيقدر من خلالها يحجب الاعلانات والصفح الضارة والتطبيق مش بيحتاج روت وبيشتغل على اي نوع من الانترنت سواء واي فاي او بيانات الهاتف وبيقدر يحجب الاعلانات داخل التطبيقات ايضاً ..وبيوفر ليك سجل بالاعلانات اللي تم حجبها عن طريق التطبيق.


2-DNS66

تطبيق بيقوم بعمل سيرفر وبيحجب جميع الاعلانات المزعجه ومن التطبيقات القوية جدا اللى بتقدم الميزة دي بمجرد ما تحمل التطبيق وتشغله هيتم حجب الاعلانات المنبثقه واعلانات الويب وبيعمل بدون روت.


3-AdLock

تطبيق بيقدم كل اللى انت ممكن تحتاجه .. بيشتغل بنفس الفكره وفيه اشتراك مدفوع .. التطبيق مش محتاج روت .. بيحجب الاعلانات من مواقع الفيديو زي اليوتيوب .. وداخل التطبيقات ايضاً الآخري .. 



تطبيقات حجب الاعلانات آخرى:



منع الاعلانات على الهاتف عبر متصفح مخصص

1-Free Adblocker Browser.

تطبيق مجاني مبني على توفير سرعه اكبر وامان اكبر فى التصفح من الاعلانات المزعجه والصفح الضارة وتقدر تحمله مجانا وتستخدمه فى التصفح تحميل متصفح مانع الاعلانات من هنا جوجل بلاي..

 

2- Adblock Browser for Android .

تطبيق مشهور جدا وبيتسخدمه كثير من المستخدمين فى التصفح بدون اعلانات .. متاح على جوجل بلاي وتقدر تحمل من هنا متصفح اندوريد بدون اعلانات

 

3- Opera

الكثير من المتسخدمين عارفين متصفح اوبرا .. لانه من المتصفات القديمه .. متاح على جوجل بلاي وبيقدم ليك في بي ان مجاني وايضا  حجب الاعلانات وتقدر تحمل من هنا اوبرا حجب الاعلانات


 

وصلنا لنهاية المقالة ولكن ما زال لدينا المزيد من المواضيع بانتظارك داخل قسم اندرويد ، ويمكن زيارة الصفحة الرئيسية لمشاهدة أحدث المواضيع او تصفح اقسام الموقع من القائمة الجانبية ، تابعنا على فيس بوك و تويتر..

MO3Az
بواسطة : MO3Az
مؤسس موقع متطور ,أحب متابعة وتجربة جديد الشركات واقدم بعض الشروحات الخاصه بالكمبيوتر والهواتف ايضاً ♥
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-