طريقة قياس البنق (البنج) الحقيقي لديك؟ عمل ping test

طريقة معرفة البنج على جهازي وعمل اختبار بنج للكمبيوتر والاندرويد ..قياس بنق النت.ping

ازاى اعرف البنج عندى كام


ما هو البنق في الألعاب ping ؟ عبارة عن برنامج صغير مدمج بنظام التشغيل يقوم بأرسال حزم صغيرة على العنوان اللي انت  بتحدده ويقوم بحساب الوقت المستغرق للإتصال بالميلى ثانية وكلما أبتعد السيرفر المضيف للموقع عنك كلما زاد الوقت المستغرق للوصول إليه ويعتمد البنج أيضاً على سرعة الرفع و التحميل الخاصة بأشتراك الأنترنت الذى تستخدمه انت.. وكلما قل البنج كلما كان اداء الالعاب افضل وبدون لاج او اي شيء..

 

طريقة اختبار البنج ping test على الموبايل أو الكمبيوتر؟

على الكمبيوتر او على الموبايل بدون ما تفتح Cmd وتكتب اوامر ممكن تستخدم طريقه اسهل وهيا عبارة عن مواقع اونلاين بتقولك النبج عندك كام .. 


اول موقع : موقع meter.net اضغط على اسم الموقع هيفتح معاك وهتلاقي فى الصفحه الرئيسية  Start Ping test .. اضغط عليها وممكن تغير السيرفر اللى بيقيس عليه البنج من زر Change Server .. 


عمل اختبار بنج للكمبيوتر والاندرويد

ودا مثال على اختبار البنج بدون اي تعب او مجهود .. 


ثاني موقع : ping-test.net  نفس فكرة الموقع الاول بتقدر من خلاله تعمل اختبار للبنج وتعرف البنج عندك كام من الموبايل او من الكمبيوتر .. اندرويد وايفون .. الموقع بيختبر 7 سيرفرات وبيطلعلك النتايج زي ما موضح فى الصورة التالية:

 

عمل اختبار بنج للكمبيوتر والاندرويد


-كدا تكون عملت اختبار بنق وقيست البنج بتاع النت من المواقع الاونلاين وعرفت هل البنج بتاعك قليل ولا عالي .. وكل ما البنج زاد يحصل لاج فى الالعاب ومشاكل .. طبعا فى طريقة اقدم وهيا طريقه بتعملها من الكبيموتر عن طريق بعض الاوامر وكدا ولكن طريقه المواقع افضل واسهل فى الاستخدام .. وبتقدر تعملها من اي جهاز سواء كمبيوتر او موبايل او تابلت او اي جهاز متصل بالنت تعرف تقيس البنج فيه كام بسهولة تامة.. 


لو عندك مشكلة او سؤال اتركها فى تعليق ، شاهد مواضيع أكثر عبر زيارة قسم الكمبيوتر ، تابعنا على فيسبوك وتويتر ، دمتم بخير♥.
MO3Az
بواسطة : MO3Az
مؤسس موقع متطور ,أحب متابعة وتجربة جديد الشركات واقدم بعض الشروحات الخاصه بالكمبيوتر والهواتف ايضاً ♥
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-