هل هاتفك يدعم IR و ما هو IR blaster؟

ازاي تعرف ان هاتفك بيدعم IR او الاشعه تحت الحمراء للتحكم فى الاجهزة .
معني ir و ازاي اعرف ان موبايلي بيدعمه

- ازاي تعرف ان موبايلك بيدعم IR او الاشعة تحت الحمراء علشان تقدر تتحكم فى الاجهزة عن بعد .. الاي ار عبارة عن ميزة موجودة فى هواتف جميع الفئات بتقدر ترسم اشعه للاجهزة اللى بتشتغل عن طريق ريموت كنترول وبتقدر عن طريق بعض التطبيقات .. انك تتحكم من موبايلك فى الاجهزة المنزلية المختلفة.

 

لو انت مقرأتش المواصفات الكاملة لموبايلك ومتعرفش هل موبايلك بيدعم االاشعة دي او لا فانت تقدر تعرف بطريقتين منها طريقة بسيطة وهيا تحميل تطبيق على الموبايل بتاعك.

 

اي هوا IR  وماهي وظيفته ؟

معني IR اختصار InfraRed وهوا نوع من انواع المنافذ (Infrared port) بستخدم الاشعة تحت الحمراء لنقل بعض الملفات وايضاً يستخدم فى الاجهزة للتحكم فيها عن طريق ريموت كنترول .. وكان موجود زمان فى هواتف نوكيا وعن طريقه كنت تقدر ترسل بعض الملفات الصغيرة IrDA (Infrared Data Association).

 

هل هاتفي يدعم خاصية IR ام لا ؟ 

تقدر تعرف عن طريق:
  1. تحميل تطبيق IR Test.
  2. مراجعة مواصفات الموبايل.
  3. النظر على مقدمة الهاتف.

تحميل تطبيق اختبار IR Teast.

التطبيق تقدر تحمله على موبايلك من متجر جوجل بلاي مجاناً .. بتعرف من خلاله على موبايلك بيدعم الميزة دي ام لا.. حاصل على تقييم 4.2/5 وعدد تحميلات اكثر من 100 الف مرة.

طريقة معرفة الهاتف يدعم الاشعه تحت الحمراء

-مراجعه مواصفات الموبايل.

مواصفات الموبايل الخاصه بيك مهما كان تم اصداره بتاريخ كام حتي لو اصدار قديم او جديد .. هتلاقيها موجوده على الانترنت فاعرف اسم موبايلك  واكتب على جوجل مواصفات اسم موبايلك.. وهيظهرلك اكثر من موقع عليه المواصفات تقدر تدور هل موبايلك فيه IR ولا لا، يمكنك الانتقال الى صفحة الماركات ثم اختيار ماركة هاتفك والبحث عنه وستجد المواصفات كاملة على الموقع، اضغط على الرابط التالي "ماركات الهواتف".

 

-النظر على مقدمة الهاتف.

فى الغالب واكثر الموبايلات اللى موجود فيها IR بيكون موجود فى مقدمة الموبايل .. فدايما راجع مقدمة الموبايل و خلي بالك ان ممكن يكون في مستشعرات آخري فدي طريقة تقريبيه فقط .. ولازم تتأكد باحدي الطرق الاولي.


 

الطريقة الاسهل هيا استخدام التطبيق وهيا اول طريقة .. دايماً تابع المدونة من اليسار عشان يوصلك المزيد♥ ، تابعنا على فيسبوك وتويتر ، دمتم بخير♥

MO3Az
بواسطة : MO3Az
مؤسس موقع متطور ,أحب متابعة وتجربة جديد الشركات واقدم بعض الشروحات الخاصه بالكمبيوتر والهواتف ايضاً ♥
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-